3. Lapland!!!

26 december 2021 - Schiphol Airport, Nederland

Lang gespaard voor deze dure reis en ons geduld is danig op de proef gesteld, want vorige kerst stond deze reis al op de planning en hadden we er zo'n zin in. Na lang twijfelen hadden we dan toch in de zomer maar gewoon geboekt. Wel eng hoor om dit enorme bedrag over te maken. Ken je dat, dat je je spaardoelbedrag eindelijk bij elkaar hebt en dan denkt...wat als de wasmachine stuk gaat of de auto... Toch ook geschrokken van de covid-lockdown en gedacht 'kom op, we doen het gewoon, je weet nooit wat er allemaal  nog op ons afkomt'. Maar helaas werden de vluchten naar Rovaniemi een aantal werken voor vertrek al uit het vluchtschema geschrapt en ging het feest niet door.

Maar nu 25 december 2021 zijn we een jaar later en gaat het dan toch echt gebeuren: we gaan naar LAPLAND !

op pad

Wat een gekke dag vandaag hoor. Vroeg op, huis aan kant maken (want ik vind  het nou eenmaal zo fijn om in een opgeruimd huis terug te komen na een vakantie. Tussen de middag al warm gegeten. Heel toepasselijk rendierpastavormpjes, of zijn het elanden, die ikea-pasta? Maakt niet uit, die hebben ze daar in Lapland ook. Alles in de auto en dan vroeg op, al om 02:00! We moeten er namelijk op tijd zijn om al onze spullen in te checken, want we nemen onze skies en boards ook mee. En daarom dus vroeg slapen. Ken je dat, iedereen valt braaf in slaap en ik doe geen oog dicht. Al onze skispullen zitten in tassen met de schoenen en helmen erbij, op de dakdragers geknoopt. Bij ieder klein geluidje op straat lijkt het net - denk ik, vind ik - alsof iemand aan de auto zit te rommelen. Natuurlijk is dat niet zo, maar ondertussen doe ik geen oog dicht. En je kan je niet verslapen, dat helpt ook niet, dus lig ik eigenlijk gewoon te wachten tot de wekker gaat. Stress. Als er op het laatste moment maar niets misgaat...ik ben er pas gerust op als ik in het vliegtuig zit en op de startbaan rijd (terwijl ik dat vliegen dus best eng vind. Al een week of 3 geleden begonnen met het verzamelen van de spullen, toch nog maar extra thermosets gekocht toen we op de 'aurora-app' hadden gezien dat het -32C was ...ai. Nog net op tijd voor de lockdown de benodigde thermosflesjes gekocht.

We hebben geluk, waar vorig jaar de reis op het laatste moment werd gecancelled, is er nu slechts een negatieve pcr-test verplicht bij het inchecken, maar dat gaat dinsdag pas in. Pff, komen we goed weg.

Op Schiphol is het heel rustig. Zo rustig zelfs dat we een klein uur vertraging hadden omdat de koffers niet werden geladen. Iets met onderbezetting van het Schiphol personeel. Heel raar zit een heel vliegtuig vol op te letten of er wel bagagekarretjes komen en of de spullen ook wel echt in het vliegtuig worden geladen. Je moet er toch niet aan denken dat je aankomt in Rovaniemi en je warme spullen (en  de skigear) zijn niet mee. Gelukkig zit Michiel bij het raam en ziet onze tassen het ruim in gaan.

We hebben een rustige vlucht en vliegen niet heel hoog (werd wel gezegd, niet onthouden), maar ik zag zee, land en uiteindelijk sneeuw - veel sneeuw. Best spannend zo'n landing op een tikje besneeuwde landingsbaan.

vlucht landkaart

Lekker overzichtelijk vliegveldje. Alles goed geregeld door de reisorganisatie. Een comfortabele bus met spike banden brengt ons naar de 1e stop, Santa Village. Het is best druk op dit commerciële toeristische punt. De kerstman is er en je kan langs op afspraak, maar dat hoeft voor ons niet. Wel hebben we een kaartje naar huis gestuurd...kijken of er echt een stempel met  'noordpool' op komt - we zullen zien - Nee wat ik wil zien (en op de foto hebben) is de Noordpoolcirkel,

"Arctic Circle (= Napapiiri). De Noordpoolcirkel is de parallel op 66° 33' noorderbreedte. Deze poolcirkel loopt voor grote delen over land in tegenstelling tot de zuidpoolcirkel. In Europa loopt hij over het noordelijkste puntje van IJsland en verder over Noorwegen, Zweden, Finland en dan in Rusland door Kota en Siberië. OP het Noord-Amerikaanse continent loopt de cirkel over Alaska, Canada en Groenland. Ten noorden van deze cirkel ligt het gebied waar de zon gedurende een aantal nachten rond 21 juni niet onder gaat - de zogenaamde middernachtzon. In de winter komt de zon op het noordelijk halfrond een aantal dagen niet boven de horizon ten noorden van de noordpoolcirkel.

poolcirkel

Na dit bliksembezoekje lekker op weg naar ons huisje. Echt bizar hoe snel het donker wordt. Onderweg begon het te schemeren. Het lijkt een soort goldenhour, maar dan wordt alles een beetje blauwig. Heel gaaf. Onderweg de verlichte skipiste al gespot (Het is nu 16.00 uur, maar het lijkt wel 's avonds laat). Bij aankomst lekker een verlate lunch en naar ons huisje. Een lief klein chaletje met eigen sauna, helemaal prima. Daarna snel even boodschappen doen en een rondleiding over het park. We gaan het nog druk krijgen deze week...