4. Sneeuwschoenentocht

27 december 2021 - Pyhätunturi, Finland

Maandag 27 december 2021

De 35 km lange heuvelrug die tussen Luosto en Pyhä ligt is een overblijfsel van een van de oudste bergketens van de wereld. Het is 2000 miljoen jaar geleden gevormd en bestaat vooral uit kwartsiet. Deze steensoort is erg hard en weinig erosiegevoelig, waardoor er nog veel gesteente zichtbaar is. De hoogste top bevindt zich op 540 meter boven zeeniveau. Dit nationale park kenmerkt zich verder door de steile hellingen, diepe ravijnen en steenformaties. De boomgrens ligt op 320 tot 400 meter boven zeeniveau. Omdat de toppen van de heuvels rotachtig zijn en de ondergrond van steen is er weinig vegetatie en oogt dit oerbos erg ruig. De lagere hellingen zijn meer bedekt met dichtere bossen en deze monden uit in snaarmoerassen. In de zomer schijnt het er dan heel weelderig uit te zien met kleine stomende beekjes.

Vandaag hebben wij hier onze eerste winteractiviteit. Een wandeling op sneeuwschoenen, van die tennisrackets onder je voeten, maar dan met spikes eronder die kunnen kantelen zodat je wel kan afzetten. We starten bij Pyhätunturi en we lopen richting de Isokuru.

De Isokuru is een grote kloof tussen Kultakero en Ukonhattu. Deze kloof is met 220 meter de diepste kloof van Finland. In de kloof bevinden zich vijvers in de zomer, nu zijn die volledig bevroren. We lopen over besneeuwde steigers van dit nationale park langs de bevroren meertjes. Het is een hele mooie route.